TINGKAT SWASEMBADA BERAS DI DESA SUKALUYU KECAMATAN NANGGUNG KABUPATEN BOGOR

  • Kusmiyati Kusmiyati
Keywords: tingkat konsumsi beras, swasembada

Abstract

This research has an objective for have to know production level of rice plants, consumption level and self suffiency level of rice plants in Sukaluyu Village. Nanggung District, Bogor. This research has started from August until Desember 2015, with respondents from 6 farmer groups, their focus to farmer who they are owner of tenants. Their have minimal 0,5 ha from inventory result who they obtained by sample as much as 50 peoples. Data we had obtained from primary data ( farmer, PPL and peoples) and secondary data who obtained form work planning of agriculture counseling in Sukaluyu Village on 2014 and data collected and analyted with analysis of approach non parametric, is Discript Analysis. The results of this study is that In the Village Sukaluyu, Nanggung District has not achieved self-sufficiency in rice.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gambaran tentang karakteristik petani, tingkat produktivitas padi, tingkat konsumsi beras, dan tingkat swasembada beras di Sukaluyu Kecamatan Nanggung Kabupaten Bogor. Penelitian ini dimulai dari bulan Agustus sampai November 2015, dengan responden dari 6 kelompok petani, yang difokuskan pada petani pemilik penggarap . Mereka memiliki lahan minimal 3000 m2, dari hasil inventarisasi diperoleh sampel sebanyak 106 orang. Data kita telah diperoleh dari data primer (petani, PPL dan masyarakat) dan data sekunder yang diperoleh dari dokumen berupa rencana kerja penyuluhan pertanian 2014 dan data yang dikumpulkan dan analisa dengan analisis pendekatan non parametrik, adalah analisis discriptif. Adapun hasil penelitian ini memperlihatkan bahwa Di Desa Sukaluyu Kecamatan Nanggung belum mencapai swasembada beras.

Published
2020-07-14
How to Cite
Kusmiyati, K. (2020). TINGKAT SWASEMBADA BERAS DI DESA SUKALUYU KECAMATAN NANGGUNG KABUPATEN BOGOR. Jurnal Agroekoteknologi Dan Agribisnis, 1(1), 63-72. https://doi.org/10.51852/jaa.v1i1.403
Section
Articles